1 FEBRUARI

Ni kanske inte visste om det, men mitt fotografi-intresse vaknade till liv för några år sedan. Det var oftast jag ,i mitt lilla tjejgäng, som tog hand om kameran under våra myskvällar - först mest på skoj. Sedan upptäckte jag andra saker förutom mina vänner att fotografera. Hemma fanns det inte så mycket mer än... våra katter!
 
Idag har det rensats en massa bland mammas gamla grejer.. nu ett halvår senare. Det känns vemodigt, sorgligt, men jag blir samtidigt så nostalgisk när jag hittar cd-skivor med en massa gamla bilder. Det är på något sätt det enda som man kan realtera till, tillbaka till tiden förr - konkreta saker som bilder (förutom andra betydelsefulla minnesuppväckare som musik och lukter, eller andra små detaljer).

Här kommer några urgamla bilder av mig, tror att de är i alla fall några år gamla. Man kan också se skillanden mellan en vanlig digitalkamera med en digital systemkamera. (obs! jag har redigerat lite dessa bilder och gjort två dyptiker av dem nu idag).




Dagens musik blir bl.a. en massa Nina Simone! Inspirerande och stark musik!


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Jag gillar när du skriver lite mer kring bilderna, du skriver bra. Minnen är märkliga. Något annat märkligt är dofter som man associerar med minnen. De gör minnesupplevelsen mer kocentrerad och mer intensiv, på något vis.

2009-02-01 @ 20:13:46
Postat av: Kristin

Tack du, vad kul att du tycker så!

Dofter är jättespännande, speciellt om man kollar på det psykologiska. Mycket ligger ju i vad saker och ting luktar, alltid funnits med som en slags överlevnadsinstinkt. Luktar maten illa, ja då är den säkert dålig - låter bli att äta - slipper bli sjuk alt. dö. Samma sak om det luktar bränt eller rök - eld? ja då är det kanske dags att fly - överlever.

Sedan har man de s.k. minneslukterna/dofterna. Det kan vara någon parfym, viss sorts rökelse, mat som väcker minnen till liv...

ganska intressant.

Såg på ett tv-program förut (kobra?) om en lukt/doftkonstnär som gjorde lukter som svett, och bajs och allt sånt... hon gjorde en ny egen lukt också. ganska fascinerande!!

2009-02-02 @ 00:13:11
URL: http://hejjagheterkristin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tufft, får kolla upp kobraprogrammet! Precis. Dofter är ju något som vi upplever hela tiden, så undermedvetet att de kanske inte får den uppmärksamhet de förtjänar?:)

2009-02-03 @ 14:55:56
Postat av: Kristin

Precis, alla sinnen man har tas in och skapar egna intryck på situationen/miljön/personen man möter.

Flera omedvetna dofter som man bara blir lite mer varm i magen av. Jag älskar lukten av nyklippt gräs, tvättstugor och mysig kroppslukt (inget svett, utan hur vissa brukar bara lukta - normalt).

Det är bevisat att näsan väljer vilken partner man gillar... lukten spelar jättemycket roll/avgör där. Sjukt intressant!

2009-02-03 @ 18:58:39
URL: http://hejjagheterkristin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0