3 FEBRUARI

Jag tror mig ha en idé, eller i alla fall en lite luddig idé... men ingen direkt inspiration. Jag har fått i uppgift att fotografera film stills, och jag var väldigt positivt inställd när den presenterades för oss alla i klassen. Film är något som har inspirerat mig på många olika sätt. Att slå på tvn sent en tisdagskväll och hoppa in i någon djup  och oväntad film på svt är en klassiker för mig. En film som sätter igång hjärnan lite.

Men nu när man får i uppgift, i skolan, att efterlikna/inspireras så går det inte. Det enda kravet man har med uppgiften är att miljön ska utspelas i eller nära sitt hem, och att det ska vara eget iscensatt. Jag har idéerna, men inte inspirationen.
Jag funderade på att följa lite Roy Anderssons uttryck. Hans val av färgtoner, det "stilrena", nästan lite komiska/döda uttrycket har alltid fascinerat mig.

Jag och Oriana kände att vi båda virrvlade runt i luften och inte riktigt fick grepp på vad vi ville göra. Det slutade med att vi hamnade på Katarina Hissen vid Slussen. Nu i efterhand så hittade jag en bild som jag tycker påminner en scen från En Kärlekshistoria. Scenen då Per och hans kompisar åker på mopet i stan - det är sådär mörkt att man knappt ser dem... utan bara deras lampor på mopderna. I min bild är det inget pojkgäng eller mopeder men jag tycker att bilden och scenen förmedlar ungefär samma tema, den där känslan man kan ha när man glider hem från en fest eller från krogen. Det är tyst och dött på gatorna, det är ensamt - men man känner sig inte lämnad. Utan man är helt uppe i varv i sin egen lilla värld. Himmelen är vacker och man kanske kan höra någon koltrast sjunga lite i bakgrunden...
Denna bild får mig att tänka på sommarn. Åh, vad jag längtar till värmen och slappare tider!



Dagens musik: Bob Dylan - Shooting star, David Bowie - Quicksand, The Shins - Red rabbits, Bachman Turner Overdrive - You Ain't Seen Nothing Yet, Moby - Run on.

Kommentarer
Postat av: emmi

i can feel it :)



du är väldigt bra på att uttrycka dig i både bild och ord ^^

2009-02-05 @ 15:09:15
URL: http://eyegasm.devote.se
Postat av: Kristin

åh, vad härligt att höra! :D

2009-02-06 @ 00:36:19
URL: http://hejjagheterkristin.blogg.se/
Postat av: L

Jag vet inte vad jag gillar bäst, texten eller bilden. Båda inger samma känsla, och för en stund kunde jag känna frihetskänslan av svala, yra sommarnätter. Tack:)

2009-02-06 @ 21:40:54
Postat av: Kristin

AAh! Nej men vilken härlig kommentar! Vad glad jag blir! :)

2009-02-08 @ 14:23:29
URL: http://hejjagheterkristin.blogg.se/
Postat av: Björn

Spännande uppgift. Och vad bra du skriver! Kan inget annat än hålla med angående En kärlekshistoria. Den är så himla fin! Vad roligt att du gillar den också! Lycka till med uppgiften. Säg till om du behöver någon hjälp, kring filmfoto eller vad som. Du talar ju till filmvetaren numera. ;)

2009-02-08 @ 18:06:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0