8 FEBRUARI

Helgens fullspäckade nöjen har satt sina spår, om inte oförglömliga minnen så börjar kroppen säga emot. Det är nog dags att vila... du vet, sova. Tack alla som firade med mig!

Mitt i allt detta har jag i alla fall fotograferat tre film stills. Uppgiftens kärna var att iscensätta bilden själv, och i början funderade jag kunde arbeta så. Bestämma och verkligen välja vad som ska vara med eller inte.... ställa upp en människa där, hänga tavlan på sned, sätta på en fläkt så att det fladdrar lite extra i hårsvallet.
Sedan kom jag på... även om jag går på min gata nedanför vardagsfönstret och fotograferar en bild så blir den automatiskt en egen iscensättning av situationen eller miljön. Jag väljer medvetet (och på något sätt också undermedvetet) vad som ska finnas med eller inte i bilden - med de resurser som erbjuds för stunden.

Här är mina tre film stills (för tillfället):

En scen från, tro det eller ej, En kärlekshistoria. Hon sitter i köket med sin vän och diskuterar. Det blir flera frågor, tomma svar, mycket förstående men samtidigt väldigt rörigt i skallen. Det känns lite dött och färglöst, lite lite hopplöst (faaast, vi alla vet att snart kommer det att vända - wiho!).
Typ... ungefär sådär.


Jag vill ha något skräcktema på en av mina film stills. Här är den. Jag tänkte lite på gamla vampyrfilmer. Dracula, fast utan löjliga skuggor. Titthålet är den nutida kikaren. Vem är den mystiska personen som lurar i trapphuset? Vågar jag gå ut? Tanken att jag står och kikar genom titthålet, förmodar jag att ingen ska se mig... men, personen i trapphuset känner eller vet att jag iaktar.


Den klassiska scenen från En Kärlekshistoria. I min moderna varation vill jag förmedla lite av den där kalla ensamhetskänslan. Snön/isen på marken bidrar med kyla, det suddiga rutnätet gör så att man känner sig utanför fast samtidigt med i bilden, och Oriana - som står och väntar... på någon. Kommer hennes vän komma eller blir hon ensam kvar där på fotbollsplanen?
Det var ungefär så jag tänkte.

Dagens musik: Blind Man's Colour - Brother Sport (Animal Collective Cover)


Kommentarer
Postat av: Marion

I like, I like, I like it!

Synd bara att jag inte är med... :(

2009-02-08 @ 20:53:16
URL: http://marionfotar.blogg.se/
Postat av: Åsa

Helt underbara bilder Kristin.. Vilken inspiration!

2009-02-12 @ 22:22:09
URL: http://bengtssonlind.blogg.se/
Postat av: Kristin

marion: next time top model-marion!



åsa: härligt att höra tjejen!! :)

2009-02-12 @ 23:30:36
URL: http://hejjagheterkristin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0